TG-6.9 X
6.9X
Nytt skrov och nytänkande för mångsidigt båtåkande.

Grundlig planering - "det är de små detaljerna som skiljer TG-båtarna från andra".

 

TG-6.9 X kommer ut på marknaden på hösten 2014 till säsongen 2015. Premiär var det för TG-6.9 X på vintermässan i Helsingfors 2014 och serie produktionen startades på för sommaren. Hösten 20154 var det premiär visning i Sverige. Våren 2015 blir det premiär i Norge.

Användning och egenskaper

6.9 är planerad för krävande användning i skärgårdsförhållanden, för dem som värderar bekvämlighet och mångsidighet. Vi har gjort våra läxor väl, satsat mycket tid och energi på att utveckla och optimera de små detaljerna som skiljer TG från andra båtar. Det är de många små sakerna som gör ert båtliv lättare och bekvämare. Speciellt på nya TG-6.9 är det större bakdäcket som skiljer vår femte modell, den mellersta i storlek, från våra andra modeller. TG:s konstruktions- och testteam har noggrant under två och ett halvt år utvecklat skrovet med över hundra test- och körtimmar och det har varit mödan värt. Båtskrovet och utrymmena har fått de egenskaper som TG-användarna har önskat och som vi med erfarenheter och kunskap tycker att en båt av den här klassen bör ha. Vid testkörningarna kördes och jämfördes såväl 100 hk, 115 hk och 150 hks motorer. För att bygga bra fritidsbåtar har TG-teamet haft nytta av de kunskaper och erfarenheter som i årtionden samlats inom företaget tack vare vår långa erfarenhet med att bygga olika tävlingsbåtar. Nu kommer nyttan till godo för människorna som behöver förflytta sig i skärgården. Att erbjuda möjlighet till trygg och ekonomisk körning med TG-båtarna som dessutom har stadiga och lätta skrov med stora och mångsidiga utrymmen är vår specialitet.

Ergonomisk och lättanvänd båt

Vår nyhet är designad i samma stil som TG-5.9:an och vår prisbelönta TG-Alfa. Nytt i planeringen är att hytten är placerad längre förut och bakdäcket är därför större och lättanvändbart som ett praktiskt lastdäck.

Ändå finns det rum för tre sittplatser på det v-formade fördäcket. I fram sidobänken finns förvaringsutrymme för t.ex. fendertar och dessutom finns det separat en repbox på fördäcket. Med stöd av höga stadiga syrefasträcken på fören och anknäbben är land- och ombordstigning enkelt. Fördäcket är lättare att utnyttja för lastning p.g.a. att hyttens framdörr är placerad osymmetriskt på babord sida. Vi har lärt oss från tidigare modeller med mittdörr att lasten under körning lätt förskjuts så det blir svårare att komma ut genom framdörren. Nu finns det utrymme för t.ex. kassar vid framväggens styrbord sida utan att det stör dörrens användning.

Att röra sig ombord är praktiskt, känns tryggt och är lätt för att räckena är många och välplacerade. Trappsteg överallt gör det smidigt att flytta sig i båten fastän det är högt till relingen. Med ett extra steg i fören är stegen inte så höga och det är lätt att stiga upp även med tyngre kassar i händerna. Räcken finns runtom i båten. Kombinationen av för-, tak- och akterräcke gör att det finns räcke runt om och man kan binda fendertar där det finns behov.

Föraren som sitter nästan i mitten av den rymliga hytten och har framför sig en styrpulpet noggrant utrustad för bekväm körning. Brytare och paneler finns lätt tillhanda och en 12-tums plotter är placerad så att föraren kan se den och når den utan att behöva sträcka sig från bänken. Båten är försedd med hydraulstyrning, till höger är gasreglaget, en snabbtryckknapp för torkaren(du trycker en gång på knappen och förarens torkare kör en gång), muggställning, trimplan- (standard) och strålkastarknapparna  (extra) samt en öppen förvaringsbox för småsaker.

De praktiska och förändringsbara utrymmena

Till vänster om föraren är en stol för en passagerare och bakom den en långskeppsbänk (babord) för två. Till höger om föraren finns en sittplats om man har soffan placerad så man sitter i färdriktningen. Soffan med sittplats för två har två placerings alternativ. Tvärskepps så man sitter i färdriktningen mot bakväggen eller långskepps vid sidan. Flyttas den till långskepps sidobänk (styrbord) får man större golvutrymme eller lämnas den helt bort så man får ett stort lastutrymme i hörnet för t.ex. kassar. I kombination med ett löstagbart bord bildas en soffgrupp. Vid förarens högra sida finns utrymme för den sjunde passageraren som sitter med ryggen i körriktning.

I babord sidobänk finns ett helt, stort stuvningsutrymme och under styrbord sidobänk är det öppet. Meningen att man lägger sakerna under bänken på golvet. Detta för att underlätta och inte behöva öppna ett lock och lägga in kassarna. Framför passageraren vid knä höjd vänstra sidan finns ett fack för t.ex. papper och manualer. Under förarens stol finns plats eller förmonterad spis (extra) och kylbox (extra) och bredvid en liten lavoar. Bänkarna bäddas lätt ut på en minut med hjälp av bäddynorna (standard) som normal placeras vid ytter sidan till en sovplats för två (med hårda skivor i bottnet så man inte behöver använda bord etc.). Storleken är 140 x 230 cm.

Takluckan är speciell och en ny konstruktion. Den är i två delar i glasfiber på böjda glidskenor (minskar vibrationer) och öppnar 2/3 delar av taket. Öppningen  har nästan samma bredd som hytten. Vid båtturen en solig dag med öppna takluckor och den breda bakdörren känns det nästan som att sitta ute. Närmare öppen båt kommer man inte med hyttbåt. Ståhöjden i hytten är 189-200 cm.

Säkra öppna utrymmen och lastkapacitet.

Den här båtens bakdäck är ett verkligt lastdäck, som är stort och öppet och i vartdera hörnet finns det bänkar. I babord bakhörnet finns en högre bekväm sittplats och i strybord bakhörn, som används vid land- och ombordstigning, en lägre bänk. I båda bänkarna finns stuvningsutrymmen som kan användas för lagring av fendertar och som ankarboxar. I babord bänk finns en hylla för mindre saker. Bilge pump (manuel) finns i båda bänkarna.

Akterräcket runt hela bakdäcket är i midjehöjd och ger trygghet samt har en behändig öppning bak till styrbord. Där kommer man iland eller upp med simstegen. Mitt på bakdäcket finns en lucka till en stor låda för saker 80x60x40 cm. Den kan vid behov användas som t.ex. fisksump. I högra sidan finns en öppen stor repbox inbyggd och till vänster finns en mindre repbox som samtidigt fungerar som luftintag. Under körning ventilerar övertycksluften skrovet, så att eventuell kondens torkar och mögelrisken minskar i förvaringsboxarna. Vi använder nuförtiden alltid gummitätningar på samtliga boxar för att göra dem tätare och samtidigt dämpa ljudet då man stänger boxarna eller glömmer låsa dem. Till ena eller båda sidorna kan man montera två personers klaffbänkar. Bordet från hytten kan ställas på bakdäcket för att bilda en trevlig soffgrupp. Fendertar kan lätt placeras på alla ställen runt hela båten. Detta eftersom kombinationen av akter-, tak- och förräcken löper längs hela båtens sida.

På taket, som i designen påminner om TG-5.9 och TG-Alfa, är det lätt att installera en radare och en eller två strålkastare. Runt takkanterna finns räcken som är bekväma och bra placerade. En förbättring på begäran av användarna från tidigare är att takräcket nu når till framkanten på hytten, vilket det inte gjort på äldre båtar. Då har man stöd när man stiger ur båten framför hytten inte bara bakom hytten.

Däcket runt hytten är försett med halkskydd och så brett att man lätt kan gå runt hytten. Halkskyddet som också finns på alla durkar, trapsteg och bänkar har ett special mönster som vi tagit fram. Det är lätt att hålla rent samtidigt som det inte är halt, detta ansåg vi viktigt eftersom det inte tidigare fanns mönster som gick att hålla rena.

Inne i hytten är durken och alla ytor som man stiger på försedda med mattor så de inte är hala och samtidigt dämpar ljudnivån i båten.

I fören finns det möjlighet att få två effektiva integrerad LED-belysningar för att göra det lättare att se sjömärken och remmare samt att lägga till vid bryggor då det blivit mörkt. Belysningen är inbyggd för att inte dess ljus skall blända i båten. Utebelysning som däcksbelysning på fördäcket, LED banden längs takkanten inne i hytten och ett LED-arbetsljus som också gör det lättare att se när man backar båten, ingår i lamppaketet.

Säkerhet

Både för- och akterdäck har s.k. Quick-draining eller snabb tömning av vatten. Den uppfyller redan nu de nya kraven som blir obligatoriska för alla båtar med öppet framdäck år 2016. Båten har dubbla bilgepumpar. CE granskningen utförs av högt värderade och pålitliga VTT, Statens Tekniska Forskningscentral. Alla TG-båtar är godkända i C kategorin. VTT granskning omfattar hållfastighets beräkningar, kontroll av fribordshöjder och öppningar som vatten kommer in i skrovet. Genomgång av båtens uppbyggnad elsystem, slangar, ventilationer från tank- och batteriutrymme. Samtidigt görs i sjön ett stabilitäts prov där båten belastas med vikter motsvarand max last och krängingsvinklar uppmätas. Vid provkörning kontrolleras sikten från föraraplatsen och svängnings radien kontrolleras vid maxfart dvs båten svänger tillräckligt snabbt och behärskat.

Det viktigaste är skrovet

Alldeles som i alla TG-båtar har TG-teamet lagt mycket stor vikt vid skrovet och köregenskaperna. TG-6.9 har ett helt nytt skrov som togs fram i tester juni-oktober 2012. Som vanligt börjades testen utan steglister och med ett litet slag på ca 60 mm med neutral vinkel. Därefter byggdes lister en i gången och både längden, start- och slutpunkten samt bredden kombinerat med vinkel utprovades. Vi kan lugnt påstå att ett V-format båtbottenskrov fungerar klart bättre med lister än utan. De som påstår något annat har inte testat och optimerat sina steglister tillräckligt är vår åsikt.

Klart är också att fel utformade steglister gör skrovet sämre. Listerna inverkar på kursstabilitet, hastighet, bensinförbrukning, hur båten kränker i sidovind och svängar samt greppet vid svängar.  Vad som inverkar är listens längd, placering i längd- och sidoled, bredd och vinkel. Samma principer gäller slaget, men eftersom det sitter högre upp och hastigheten i höjdled vid tidpunkten när slaget träffar vågorna är lägre, blir trycket och kraften mindre, så det måste vara större för att inverka. Slaget optimeras med bredd och vinkel till vattenytan.

Vi testar med att förlänga och förkorta lister med ca 20 cm:s mellanrum. För att få tillförlitliga resultat måste man alltid testa båda vägarna. Blir det sämre när man kortat av listen måste det bli bättre igen man förlänger den. Annars har de yttre omständigheterna ändrats. Då kanske ni förstår hur mycket tid det tar att optimera en botten med minst två eller tre par lister och ett slag. Båten måste tas upp, bottnen ändras och båten därefter igen sjösättas. Allt måste göras tiotals gånger. Eftersom detta varken är ekonomiskt eller tidsmässigt vettigt är det få som gör det. Vi vill dock tro att grundligt jobb lönar sig i längden. Det är de små detaljerna som skiljer TG-båtarna från de masstillverkade. Vår styrka som ett litet familjeföretag är att vi kan specialisera oss på en mindre grupp. TG-båtarna behöver inte passa alla när produktionsserierna är mindre. Vi kan erbjuda en mindre grupp något speciellt, mera optimerat och skräddarsytt. Vi tror det finns människor som söker unika produkter, värderar detta och vid båtbyte återväljer en TG då de märkt vad vi står för.

Hur fungerar bottnet?

Fördelarna och erfarenheterna av TG-Alfans bekanta skrov, som har djup v-form, som ger en otroligt mjuk gång har tagits tillgodo. Aktern är formad så att den ger mycket bärighet och gör båten stadig. Bottnen är konstruerad så att den motsvarar TG-Alfan och lyfter aktern redan med sakta fart. Därför kan man köra sakta i hård sjögång och anpassa farten till lämplig nivå för alla medpassagerare. För att kunna köra sakta med t.ex. 10 knops fart, hålla båten i bra läge och samtidigt dra nytta av ekonomisk körning, bör steglisterna vara på rätt placerade. Därför har listerna noggrant testats och minimerats för att ge det bästa till din TG. Därtill behövs trimplan, ty ingen båt kan med enbart lister fås att fungera bra i både 10-12 knop och 30-35 knop. Därför finns det alltid trimplan som standard på alla TG-båtar . Största delen av all testning har varit provkörning av otaliga kombinationer av steglisternas antal, storlek, vinklar och placering. Båten går lätt och stadigt i alla farter, men även med mycket last.

 

Kontrollera utrustning av försäljaren eller välj utrustningsnivå från utrustningslistan.