
Miltä näyttävät saaristolaisten suosikkiveneet?
Hyttiveneellä pääsee huolettomasti vesille säästä riippumatta. Kysyimme supersuosion saavuttaneen TG-sarjan tuotepäällikkö Marica Widelliltä, miksi veneilijät rakastavat mallistoa vuodesta toiseen.

Hyttiveneessä vesillä liikkuminen on nautinto kelistä riippumatta. Sen suojissa pääsee kevätmyräkässä mökille tai kesähelteillä rennolle retkelle saaristoon.
Suomen ostetuin hyttivenemallisto on jo vuosia ollut Porvoossa käsityönä valmistettu TG-hyttivenemallisto, josta löytyy monikäyttöinen vene pienelle tai isommalle porukalle. TG on ainoa kotimainen venevalmistaja, joka on keskittynyt vain ja ainoastaan hyttiveneisiin. TG-hyttiveneet ovat käytännöllisiä saaristolaisen apureita, joissa turvallisuus on kaikki kaikessa. Korkeat kaiteet ja kannen liukuestepinta takaavat vakaan liikkumisen kannella.
”Nämä veneet ovat hyvin suunniteltuja, ja se näkyy niiden suosiossa,” kertoo TG:n tuotepäällikkö Marica Widell Brandtilta. ”Veneissä on myös hyvät ajo-ominaisuudet ja niillä on turvallista liikkua kovemmissakin keleissä,” jatkaa Widell.
TG-mallistossa ajomukavuus on muutenkin pitkälle hiottu.
”Kun kuljettajan paikka on melkein veneen keskilinjalla, takaa se hyvän näkyvyyden joka suuntaan, ja kaikki hallintalaitteet löytyvät ihan käden ulottuvilta, jolloin sitä on helppo operoida yksinkin.”
TG-veneet ovat myös tunnettuja pienestä kulutuksestaan sekä hyvästä hinta-laatusuhteestaan ja jälleenmyyntiarvostaan.

Aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn
TG veneet on suunniteltu mukautumaan Suomen ja pohjoismaiden vaihteleviin sääolosuhteisiin.
”Näitä veneitä voi käyttää aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Hytin suoja ja hyvä huurteenpoistojärjestelmä sekä lämmitin lisäävät matkustusmukavuutta etenkin keväällä ja syksyllä,” kuvailee tuotepäällikkö.
Myös ohjaushytin ovien ylä- ja alakiskot ovat käännetty niin, että syyslehdet eivät niitä tuki eivätkä ovet jäädy kiinni kylmillä olosuhteilla. Aurinkoisina kesäpäivinä iso kattoluukku tuo puolestaan avoveneen tunnelmaa.
Myös pimeässä ajo on huomioitu, joten veneellä on turvallista ajaa pimenevinä kevät- ja syysiltoina.
”On tärkeää, että valot eivät häikäise kuljettajaa. Veneessä on hyvät etu- ja takatyövalot, keulavalo ja hyttivalaistus. Plotterin yläpuolella on pieni lippa, joka yhdessä kojelaudan tumman verhoilu kanssa estää heijastuksia tuulilasiin.”
Rungon tuuletus puolestaan takaa sen, että rakenteet pysyvät kuivina märistä ja kosteista olosuhteista huolimatta.
—
(Juttu jatkuu kuvan alla.)


Monipuolinen hyttivenemallisto yhteysveneilyyn, retkeilyyn ja kalastukseen – Millaiset ovat TG-hyttiveneet?
TG 6.1: Kompakti ja konstailematon hyttivene yhteysveneeksi tai kalastukseen
TG malliston pienin vene on viidelle aikuiselle suunniteltu kompakti ja käytännöllinen TG 6.1.
”TG 6.1 on sisarmallejaan pelkistetympi hyttivene, joka hankitaan yleensä puhtaasti yhteysvenekäyttöön, mökkisiirtymiin ja kalastukseen,” kuvailee Widell.
Keulan reilussa avotilassa kulkevat kätevästi mökkikamppeet tai kalastustarvikkeet ja leveän kulkuväylän ansiosta lastaaminen on helppoa. Myös hytin sisällä on reilusti säilytystilaa laukuille ja mökkitarpeille. Pelkistetymmästä varustelustaan huolimatta TG 6.1 on yhtä lailla harkistusti suunniteltu ja ajo-ominaisuudet sekä toiminnallisuudet ovat testattu myös ääriolosuhteissa.
Korkeiden laitojen, porrastetun keulan ja kattavien kaiteiden ansiosta etuavotila on myös helppokulkuinen ja turvallinen kaiken ikäisille veneilijöille.

TG 6.9: Suosittu retkivene, joka ei kaihda koviakaan kelejä
TG-malliston ylivoimaisesti suosituin vene on suurella taka-avotilalla varustettu TG 6.9, joka on samalla yksi kotimaan myydyimpiä hyttivenemalleja.
”Se on monipuolinen hyttivene yhteysveneeksi tai päiväretkikäyttöön. Matka taittuu turvallisesti niin sisäjärvillä kuin suuremmilla vesillä, kovia kelejä kaihtamatta”, kuvailee Widell.
Avaraan hyttiin mahtuu mukavasti matkustamaan kuusi aikuista, ja veneen kokonaiskantavuus on peräti kahdeksan henkilöä. Lämpimillä keleillä aikaa voi viettää myös tilavalla takakannella, jonne saa lisäistuinpaikkoja klaffipenkeillä. Takaliukuoveen on asennettavissa kätevä klaffipöytä nopeita kahvihetkiä varten. Lisäksi taka-avotilaan saa kiinnitettyä jalallisen pöydän, jota voi hyödyntää myös hytin sisällä. Takakannella mahtuu siis mukavasti syömään aamiaista tai viettämään iltaa.
TG-hyttien ehdottomiin etuihin kuuluu suuret avattavat kattoikkunat, joiden avulla tehokas tuulettaminen kesähelteillä on nopeaa ja helppoa. ”Kesähelteillä myös kuski pääsee nauttimaan vilvoittavasta tuulenvireestä, sillä ison kattoluukun ansiosta suurimman osan katosta saa auki,” lisää Widell.
Ja vaikka vene on pääasiassa tarkoitettu päiväretkeilyyn, voi siellä myös yöpyä. Hytin istuinryhmän saa muutettua makuupaikaksi kahdelle, erillisiä vuodepatjoja hyödyntäen. Lisävarusteena on tottakai saatavilla tehokas Webasto-lämmitin, joka lämmittää sisätilan kesäkauden ulkopuolella, jolloin luonnon rauhassa on mukana viettää aikaa jopa yömyöhään.
Veneen taka-avotilan kannen alta löytyy lisäksi suuri lastiruuma, jonne saa kätevästi sujautettua mökkitarpeet tai retkikamppeet sään suojaan.

TG 7.9 ja 7.9 Supreme: Isomman seurueen matkavene kahdessa versiossa
TG-malliston kookkaimmat veneet ovat TG 7.9 ja kaikilla herkuilla varustettu sisarmalli TG 7.9 Supreme.
”TG 7.9 on suunniteltu perheen matkaveneeksi, tai isoksi yhteysveneeksi ulkosaaristoon ja suurille järville. Veneestä löytyy suojaisat istumapaikat 10 hengelle ja makuupaikat neljälle,” kuvailee Widell.
Veneessä on sekä iso, suojaisa ohjaushytti, että erillisellä sisäänkäynnillä varustettu keulahytti. Yhteyskäytössä keulahytti toimii matkatavaroiden kuivana säilytystilana, ja retkikäytössä sen voi varustaa vuodepatjalla sekä vesi-WC:llä.
”Tilavassa ohjaushytissä puolestaan on mukavat istumapaikat ja pöytä suurelle porukalle, isot tummennetut ikkunat, koko katonlevyinen kattoluukku, sekä mahdollisuus pieneen pentteriin ja jääkaappiin.”
TG 7.9 Supreme on mitoiltaan ja varustukseltaan sama kuin sisarmallinsa, mutta monin tavoin vahvistettu.
”Veneessä on vahvistettu peräpeili, joka mahdollistaa jopa 350 hv:n perämoottorin asentamisen. Myös runko, palkisto, kyljet ja moottorikaivo on vahvistettu. Hytin äänieristystä on myös lisätty.”
Supreme-mallin polttoainetankki on sisarmallia isompi ja kaiteet ovat tyylikkään mustat. Juurikin mustista kaiteista Supreme-mallin erottaa helpoiten standard TG 7.9 -mallista.
Suomen saaristossa syntynyt
Kaikki TG veneet suunnitellaan ja valmistetaan käsityönä kotimaisin voimin. Venerungot tehdään Pietarsaaressa ja kokoonpano Porvoossa, jossa venetehdas Freja Marine on valmistanut TG-veneitä vuodesta 1973 asti.
”TG-veneet ovat saaristolaisten suunnittelemia veneitä saaristossa liikkuville. Ne ovat pitkän evoluution tulos ja siten luotettava valita,” kuvailee Widell.
Veneet testataan jo muotin rakennusvaiheessa, jotta saadaan optimaalinen kulku ja esim. nousulistat oikeisiin paikkoihin. Kaikki TG-veneet ovat käsin laminoituja ja siksi kevyitä. Mallin loistava pohja mahdollistaa pienen koneen.
”Pienempi moottori tarkoittaa pienempää polttoainekulutusta.”
Vuodesta 2022 lähtien TG on osa kotimaista Otto Brandt -konsernia, jonka myötä veneet varustetaan jo tehtaalla taloudellisilla ja luotettavilla Hondan perämoottoreilla.